سرخط خبرها

تصادف گروژان تحت تاثیر قطعه بدشکل|هِیلو؛ سپر نجات پرقدرت!

  • کد خبر: ۵۱۴۲۶
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
تصادف گروژان تحت تاثیر قطعه بدشکل|هِیلو؛ سپر نجات پرقدرت!
همه‌چیز درباره قطعه بدشکلی که پس از تصادف سنگین «گروژان» حسابی سروصدا به پا کرده است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ قطعه ایمنی هِیلو که از فصل‌۲۰۱۸ به مسابقات فرمول یک معرفی شده است، در حادثه گرندپری بحرین کارایی خود را نشان داد. تصادف سهمگین رومن گروژان در گرندپری‌۲۰۲۰ بحرین می‌توانست تا ابد خاطره‌ای تلخ در ذهن طرف‌د‌اران فرمول‌یک حک کند؛ اما ترکیب عوامل مختلف مثل اقدام سریع مارشال‌های پیست صخیر، واکنش ماشین پزشکی، لباس و کاسکت ضدحریق رانندگان فرمول‌یک و در‌نهایت طراحی ماشین‌های این ورزش باعث شد تا رومن گروژان تنها با چند خراش از برخورد سنگین با مانع فلزی کنار پیست و حضوری تقریبا سی‌ثانیه‌ای در آتش جان سالم به در ببرد. رومن گروژان که پس از برخورد چرخ به چرخ با پیر گسلی از مسیر منحرف و به گاردریل کنار پیست برخورد کرد، در لحظه برخورد ۲۲۱‌کیلومتر سرعت داشت و برای لحظاتی متحمل فشار ۵۴‌جی شد.

شدت برخورد به‌حدی بود که شاسی ماشین هاس دو‌نیم شد و بخش جلویی که کابین راننده (Survival Cell) را در‌برمی‌گیرد، به درون لایه‌های گاردریل پیست فلزی نفوذ کرد. همچنین بلافاصله پس از برخورد بود که ماشین VF-۲۰ هاس غرق در آتش شد. راس براون، مدیر رده‌بالای فرمول‌یک و سباستین فتل، مقاومت‌نکردن گاردریل و همچنین تبدیل ماشین گروژان به یک گلوله آتش را زیر سؤال برده‌اند و مایکل مسی، مدیر برگزاری مسابقات فرمول‌یک، نیز اعلام کرد این حادثه به‌طور دقیق بررسی و درس‌های لازم از آن گرفته خواهد شد.

دکتر ایان رابرتس، پزشک فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی و مسابقات فرمول‌یک در کنار الن ون در مِروه، راننده ماشین پزشکی، از افرادی بودند که لحظاتی پس از برخورد در کنار مارشال‌های بحرینی پیست صخیر با کپسول‌های آتش‌نشانی اقدام به خاموش‌کردن آتش کردند. دکتر رابرتس می‌گوید به کمک کپسول‌های خاموش‌کننده بود که شعله‌های آتش به عقب رانده شدند و گروژان توانست راه خود برای خروج از ماشین را پیدا کند؛ اما جدا از آتش، راننده فرانسوی هاس اصلا چگونه توانست از شدت برخورد ۲۲۱‌کیلومتری با گاردریل جان سالم به در ببرد؟

هفدهم جولای‌۲۰۱۵، ژول بیانکی، راننده فرانسوی و بااستعداد تیم ماراشا که ۹ ماه قبل در گرندپری‌۲۰۱۴ ژاپن در پیست سوزوکا با جرثقیل حامل ماشین اسپین‌شده ادرین زوتیل برخورد کرده بود در بیست‌وپنج‌سالگی درگذشت. بیانکی در حادثه سوزوکا از ناحیه سر به‌شدت مجروح و وارد یک کمای سنگین شده بود. درگذشت بیانکی، اولین مورد کشته‌شدن یکی از رانندگان فرمول‌یک در حادثه مسابقه‌ای پس از درگذشت ایرتن سنا در گرندپری سن‌مارینو محسوب می‌شد.

این تراژدی و یک حادثه مرگ‌بار دیگر در مسابقات سال‌۲۰۱۵ ایندی‌کار آمریکا باعث شد تا فدراسیون جهانی اتومبیل‌ر‌انی و فرمول‌یک که از چند سال قبل تحقیقات درباره یک دستگاه محافظ سر را آغاز کرده بودند، به تلاش خود سرعت دهند و در‌نهایت پس از ۵ سال و بررسی ۴۰ سانحه شدید، قطعه جدیدی به نام هیلو برای نصب در بخش فوقانی کابین معرفی شد.

هیلو که در ابتدا توسط مرسدس به فرمول‌یک پیشنهاد شد، در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تست‌های متعددی را پشت‌سر گذاشت و سپس فرمول‌یک اعلام کرد از فصل‌۲۰۱۸، وجود این قطعه در تمام ماشین‌ها اجباری خواهد بود. هیلو که با هدف محافظت از سر رانندگان طراحی شده است، در‌واقع یک میله منحنی سه‌پایه از جنس تیتانیوم است که وزن آن به ۹‌کیلوگرم می‌رسد. بر اساس اعلام رسمی فرمول‌یک، هیلو شانس زنده‌ماندن رانندگان فرمول‌یک را تا ۱۷ درصد افزایش خواهد داد.
 
اما پس از حادثه گرندپری بحرین، کاربر Efeler-Gibi در وب‌سایت ردیت، با ارائه یک رندر سه‌بعدی از لحظه برخورد گروژان با گاردریل، تأثیر هیلو در این حادثه را نشان داد. تصویر بازسازی‌شده از این حادثه نشان می‌دهد در صورت نبود هیلو، مرگ رومن گروژان نه‌تن‌ها قطعی بود، بلکه صحنه حادثه نیز جلوه بسیار دل‌خراشی پیدا می‌کرد. هیلو در ابتدای معرفی با انتقاد‌های بسیاری روبه‌رو شد. نیکی لائودای فقید آن را نابودکننده عصاره مسابقه‌دادن نامید و لوییس همیلتون معتقد بود هیلو زشت‌ترین تغییری محسوب می‌شود که در تاریخ فرمول‌یک روی ماشین‌های این مسابقات اعمال شده است.
 
همچنین انتقاد‌هایی درباره مختل‌شدن دید راننده، مشکلات آئرودینامیکی و همچنین افزایش وزن ماشین پس از قرار گرفتن هیلو در ماشین مطرح شد؛ اما توتو ولف، مدیر مرسدس، در دفاع از این ابداع گفت: چیزی که ما به کار برده‌ایم، از نظر ظاهری جذاب نیست و اصلا مرا تحت‌تأثیر قرار نداده است. اگر به من یک اره برقی بدهید، آن را از ماشین جدا خواهم کرد؛ اما فکر کنم باید سلامت رانندگان را هم در نظر بگیریم. هیلو اکنون در مسابقات فرمول ۲، فرمول ۳، فرمول E و چند مسابقه تک‌سرنشین دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین ایندی‌کار با ایجاد تغییراتی روی هیلو، قطعه «آئروسکرین» را روی ماشین‌هایش نصب کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->